Friday, April 24, 2009

Bangunkanlah Himmahmu




Sekiranya kita melihat keadaan ummat Islam hari ini dengan kacamata Iman tentu kita akan menangisinya. Hari demi hari luka-luka baru menjaluri tubuh ummat ini sedang luka-luka semalam belum menampakkan tanda-tanda akan sembuh. Musuh-musuh Islam terus menerus melancarkan gerakan untuk menghapuskan atau setidak-tidaknya menghina ummat ini dengan sehina-hinanya. Sedangkan pemuda-pemudanya yang menjadi modal dan harapan kebangkitan semula ummat ini masih terlena. Terlena dengan irama dan lagu yang dihidangkan oleh musuh-musuh Islam hingga melumpuhkan semangat dan daya juang mereka...hinggakan 'Kemahuan' yang menjadi asas kebangkitan turut terpadam bersama menungan dan lena yang panjang.

Melihat keadaan ini, saya merasakan satu keperluan untuk berkongsi pengalaman dan perasaan ini supaya sedikit sebanyak dapat menggerakkan tubuh ummat ini supaya tersedar dan bangkit dari lena ini.

Ini merupakan kata-kata yang sering diulang oleh Cikgu Azmi , salah seorang murobbi ana di MATRI dalam ijtimaa` khusus kepada pelajar halaqah khas di atas dewan makan putri MATRI. Cukup menyentuh hati dan perasaan ini.
Sesungguhnya kata-kata ini hanya mampu difahami dan di hayati oleh mereka yang berhajatkan Islam kembali bersinar. Bangunlah ummat Muhammad. Sedarlah dari lenamu. Tanggungjawabmu lebih banyak dari masa.

No comments: