Saturday, September 12, 2009

Selamat Datang adik-adik ke Irbid , Jordan


Titipan Buat Kalian di Arena Baru

Di tempat saya kini , Irbid, Jordan menerima kedatangan adik-adik baru yang mendaftarkan diri di Universiti Yarmouk dan Jordan University Science and Tecnology(JUST) samada dalam bidang perubatan, dentistry mahupun Syariah. Justeru, ingin ana kongsi dengan pembaca khususnya adik-adik yang baru datang ke Irbid sebuah artikel hasil tulisan senior yang banyak mendidik ana di MATRI.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tulisan saya khusus buat adik-adik yang baru menjejak kaki ke menara gading dan alam universiti.Semoga bermanfaat.


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Buat adik-adik dan teman-teman yang dihormati sekalian.


Alhamdulillah, pertama dan selamanya marilah kita mera’fatkan setinggi syukur kita ke hadrat Ilahi kerana dengan izinnya dapat lagi kita bersua dalam titipan yang seberapa ringkas ini.

Marilah keperbaharu NIAT kita dalam beramal untuk mendapat keredhaan Allah SWT. Itulah tujuan hakikat kehidupan kita dalam alam dunia yang sementara ini.


Ucapan tahniah untuk semua yang kini melanjutkan pelajaran ke pelbagai tempat dan pelbagai bidang. Semoga perjuangan menuntut ini memberi pengalaman yang berharga kepada antum semua dalam rangka untuk membina KEKUATAN ummah.Sedarilah posisi dan kedudukan antum dalam bidang keilmuan amat penting dalam menjana dan memperkasakan kekuatan Ummat Islam. Usahalah untuk menjadi PAKAR dalam bidang yang diceburi. Lakukan persiapan-persiapan yang mantap, tersusun dan kemas untuk menjadikan diri kita ini dimanfaatkan sepenuhnya oleh Islam.


Teringat ana kata-kata seorang Tokoh Mujahid Islam Dr Abdullah Azzam dalam sebuah bukunya :


“Mereka yang memasang cita-cita yang tinggi ( untuk melihat kemenangan Islam) tanpa membuat apa-apa persediaan adalah merupakan mereka yang berjiwa KECIL.”


Ungkapan ini mudah dan ringkas namun mempunyai maksud yang tersirat dan mendalam. Persoalan di sini apakah persediaan yang kita perlukan?

Dewasa ini kita memerlukan pemuda pemudi yang berjiwa besar, berpandangan jauh, berjiwa sufi, berakhlak mulia dan bersemangat tinggi. Ciri-ciri ini dapat digarap dengan menyediakan diri kita melalui proses TARBIYAH yang merangkumi pelbagai aspek dan elemen. Justeru itu, kita perlu memiliki sikap dan sifat KESENTIASAAN SEDAR yang dipacu oleh kehendak dan kemahuan yang kuat untuk membina diri.

Sahabat-sahabat dan sohibah yang budiman,


Ingin ana ulangi pesanan ana semasa HIMEGA’09 berkenaan beberapa perkara yang perlu kita ambil berat semasa di IPT :


Pertama, TARBIYAH. Soal pendidikan ini menjadi MASDAR, TUNJANG dan PANCAR utama untuk kita mengekalkan keislaman, keimanan dan kesolehan kita. Memandang enteng kepada tarbiyah, bererti kita memandang kecil kepada sesuatu untuk menjadikan kita HEBAT di sisi Allah SWT. Mengikut setiap program TARBIYAH dirancang dan disusun menjadi priority utama kita.


Kedua, AKADEMIK. Inilah tujuan kita di menara gading. Akademik yang ana maksudkan adalah ilmu yang membuahkan amal. Ilmu yang mencerahkan dan mendekat kita kepada Allah SWT. Tanda kesungguhan kita dalam Akademik adalah tanda kecintaan kita untuk mengenal diri dan member NILAI kepada diri. Keseimbangan antara akademik dengan perkara lain perlu diurus dengan BIJAK. Mukmin itu PINTAR dan BIJAK. Jangan gadaikan sesuatu besar kerana mengharapkan sesuatu yang kecil dan hina..


Ketiga, DAKWAH. UDMZ pernah berpesan: “ Tarbiyah tanpa dakwah tidak akan membawa kita kemana-mana.” Dakwah bereti kita ingin berkongsi dengan manusia tentang kenikmatan dan keindahan ISLAM dengan seruan dan ajakan yang berhikmah dan menepati tuntutan ajaran Islam. Usaha dakwah perlu diperhebatkan dimana sahaja kita berada. Serulah, untuk masa depan Islam yang gemilang.


Keempat, KEPIMPINAN. Medan IPT adalah medan yang subur untuk melatih kita menjadi seseorang yang mampu memimpin. Gilaplah diri dengan potensi yang diberi oleh Allah SWT. Pemimpin itu lahir melalui proses yang betul. Hajat kita, pemimpin yang lahir nanti mampu memimpin manusia ke arah penghayatan Islam yang sebenarnya.


Sekian dahulu, perkongsian yang ringkas.

“PERKASA TARBIYAH & GEMPUR DAKWAH “
Sekian,
BroHamzah

Website
Blog

1 comment:

Syihabudin Ahmad said...

sungguh berat tugas mahasiswa...