Monday, September 21, 2009

Hati Sebagai Sasaran Tarbiyyah Islamiyyah ( 2 )



Jalan tarbiyyah inilah yang telah diteroka ioleh da`ie ulung, Nabi Muhammad s.a.w. Baginda telah mengasaskan madrasah yang dibimbing oleh wahyu Allah s.w.t. Madrasah yang berasaskan aqidah .`Aqidah melahirkan ikatan yang paling tinggi,sekaligus terputuslah semua ikatan-ikatan lain seperti ikatan watan , ikatan warna kulit, ikatan bangsa dan ikatan bahasa . Lahir daripada madrasah baginda kehidupan berukhuwwah semata-mata kerana Allah s.w.t. Juga kehidupan berkasih sayang bermasdarkan iman yang mendalam dalam lubuk hati yang putih bersih.Contohnya yang disebut oleh ahli sejarah ialah kisah persaudaraan tentera-tentera Islam.


Setelah tamat perang Yarmuk, seorang tentera Islam berjalan di tengah-tengah mayat para syuhada yamg bergelimpangan untuk memastikan sama ada hidup atau mati. Abu Jahm bin Huzaifah ra meriwayatkan :



“ Semasa Peperangan Yarmuk bermula aku telah pergi untuk mencari saudara sepupuku yang ketika itu berada di bahagian hadapan di dalam pentempuran itu Aku juga telah membawa sedikit air bersamaku untuknya . Aku dapati bahawa beliau luka parah di dalm pentempuran hebat itu. Aku cuba menghampirinya untuk memberi pertolongan dengan sedikit air yang ada padaku itu. Dengan tiba-tiba aku terdengar rintihan seseorang tentera yang luka parah di sisinya. Apabila sepupuku memandang keadaan demikian lalu ia memalingkan mukanya dan mengisyaratkan kepadaku supaya membawa air itu dan memberikan kepada askar itu. Aku pun pergilah kepada askar itu dengan membawa air bersama-samaku. Aku dapati dia adalah Hisyam bin Abilah . Sebelum sempat aku sampai di sisinya , terdengar pula teriakan dari seorang yang tebaring tidak jauh dari tempat dia berada itu , Hisyam juga mengisyaratkan kepadaku supaya membawa air kepada orang itu. Akhir sekali ,sebelum sempat aku menghampirinya dia telah menghembuskan nafasnya , Kemudian aku berkejar kembali ke tempat Hisyam, juga didapati beliau sudah meninggal dunia . Ketika itu juga, dengan cepatnya aku pergi ke tempat saudara sepupuku berada , tetapi dia juga telah mengikuti kedua-dua mereka itu.”


Inilah proses yang dilakukan oleh Rasullullah saw ke dalam hati-hati mereka , sehingga mereka sentiasa dapat bergerak , berkembang ,menumbuhkan bunga-bunga ,melapisinya dengan dedaunan nurani, perasaan serta tumbuh di dalamnya kreativiti dan kemahuan yang tinggi. Peribadi-peribadi yang luar biasa yang telah menundukkan alam jahiliyyah kepada kebenaran Islam, pengorbanan yang tidak dijangkiti sifat tamak dan bakhil , kecerdikan dan kegigihan yang tidak diresapi sebarang warna tipu daya. Oleh itu , jika kita merasai tidak sedap hati terhadap sahabat, maka `aqidah kita hendaklah diproses lagi sehingga lahir sifat mengutamakan sahabat dan seumpamanya . Kita tidak mahu dan tidak rela dengan keIslaman di kulit luar , tetapi hakikatnya hipokrasi. Kita mampu berdakap-dakap dan bertangisan di luar tetapi didalamnya kosong.


Sebenarnya Rasulullah saw bermula dgn menanam keimanan yg benar di dalam hati para sahabat dan ini merupakan manhaj Tarbiyyah al Quran (Manhaj Rabbani) . Sebab itu kita melihat 13 tahun pertama, ayat-ayat al Quran lebih tertumpu kepada keimanan; keimanan kepada Allah, hari Akhirat, Alam Kubur, Kebangkitan Semula.Cuba lihat juzuk ke 30, itulah contoh ayat-ayat awal. Rasulullah saw memulakan dgn tarbiyyah Imaniyyah yg menjadikan hati sebagai sasaran dan itulah sebenarnya kekuatan yang menggerakkan sahabat awwalun; kekuatan iman dengan segala keajaibannya. Inilah yang menjadi rahsia kejayaan ummat pertama. Inilah rahsianya..keyakinan kepada janji- janji dan pertolongan Allah, keyakinan kepada syurga dengan segala kenikmatannya sehinggakan mereka terbau syurga, keyakinan bahawa kekuatan dan kemenangan adalah dari Allah . Inilah rahsia yg menjadikan mereka manusia luar biasa iman yang melahirkan Ukhuwah dan kekuatan, kesatuan dan kasih sayang, kegigihan dan kesabaran, jihad dan pengorbanan, keteguhan jiwa dan kejelasan matlamat.


Sebagai contohnya, telah disebut di dalam sirah bahawa Mus’ab bin ‘Umair adalah anak tunggal kepada ibunya yang mempunyai kekayaan dan kedudukan tinggi.Beliau adalah seorang remaja Quraisy terkemuka, seorang yang tampan menjadi bintang di tempat-tempat pertemuan. Setiap anak gadis berangan-angan hendak menjadi isteri atau sebagai teman hidup beliau kerana ketampanan dan kekayaannya . Minyak wanginya tidak pernah diguna oleh orang lain. Mungkin tidak ada seorang pun antara anak-anak muda Mekah yang beruntung dimanjakan oleh kedua-dua orang tuanya sedemikian rupa.Beliau dikenali sebagai `The Charming of Mecca`.Setelah Mus’ab memeluk Islam, beliau tinggalkan kekayaanya.Pada suatu hari ia tampil di hadapan beberapa orang muslim yang sedang duduk disekeliling Rasullullah saw. Demi memandang Mus`ab, mereka menundukkan kepala dan memejamkan mata, sementara beberapa orang matanya basah kerana duka .Mereka melihat Mus`ab memakai jubah usang yang bertampal-tampal, padahal belum lagi hilang dari ingatan mereka pakaian Mus`ab sebelum masuk Islam tidak ubah bagaikan kembang di taman, berwarna-warni dan menghamburkan bau yang wangi.Demikian Mus`ab meninggalkan kemewahan dan kesenangan yang dialaminya sebelum itu dan memilih hidup yang miskin dan sengsara.Tetapi jiwanya yang telah dihiasi dengan `aqidah yang suci dan cemerlang berkat Nur Ilahi telah merubah dirinya menjadi dia manusia yang dihormati, penuh wibawa dan disegani.


Inilah petunjuk dan cahaya Rabbani yang diberikan oleh Baginda kepada para sahabat sehingga memancarnya cahaya yang bersinar terang setelah kegelapan menguasai kehidupan. Lahirnya di bawah Madrasah Rasullullah saw peribadi-peribadi unggul iaitu keperibadian Rabbani yang sebelum di sirami cahaya kebenaran Islam adalah kehidupan yang hidup dalam kegelapan Jahiliyyah , yang menguburkan anak-anak perempuan hidup-hidup ,minum arak dan berjudi.


Sabda Rasulullah s.a.w :(bermaksud)

“Sesungguhnya di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging , apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, tidak lain dan tidak bukan itulah yang dikatakan hati.”


Berpandukan hadis ini ,jelaslah kepada kita bahawa dalam badan kita ini ada unsur yang penting iaitu Hati. Hati ini mempunyai peranan yang besar ,satu tugas yang besar.Hati kita berfungsi sebagai Masdar Wahid , sebagai Pemancar Utama dalam semua tindak-tanduk kita ,dalam semua kerja-kerja kita .Tidak lahir tindak kerja Islam , lahir tindak kerja Jahiliyyah .


Cuba kita lihat satelite. Bagaimana ia bekerja. Satelite itu tugasnya ialah menerima gelombang di angkasa dan menukarkannya kepada bentuk suara ataupun gambar yang kita dapat dengan melalui corong-corong radio ataupun kita dapat lihat melalui TV di rumah. Kerja-kerja yang dilakukan oleh sebuah satelite , kalau kita perhati adalah menggambarkan seolah-olah terdapat persamaan yang rapat dengan kerja yang dilakukan oleh hati kita . Hati kita menerima Tarbiyyah Islam dan Islam itu hidup subur dalam hati kita hingga melahirkan satu keyakinan yang mendalam dalam jiwa kita yang mana dari keyakinan tadi ia akan keluar dalam bentuk tindakan , dalam bentuk amalan zahir , dalam bentuk praktik hidup. Itu yang kita katakan hati sebagai sebagai Masdar atau Pemancar Utama yang melahirkan semua tindakan kita . Justeru , hati menjadi sasaran Tarbiyyah Islamiyyah.


Wallahu`alam

3 comments:

Mohd Shahabudin Md Yatim said...

masya Allah... sungguh agung kisah sahabat dalam memperjuangkan Agama Tauhid ini.... benarlah sebuah kata-kata .... "seorang daie hidupnya adalah untuk yang lain, untuk orang lain dan bukan untuk dirinya sendiri "

pohonbakti said...

jangka umur kita menjadi lebih besar dan panjang apabila kita hidup kerana dakwah dan tarbiyah.

ingin kembali kpd Allah dgn hati yg bersih.

btw, tahukah kamu bahawa hati= qalbun ada kaitannya dengan sebelum=qabla mahupun terbalik= qalaba?

qalbun=qabla=qalaba ???
fikir2 renung.. carilah jwpnnya

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI