Wednesday, September 17, 2008

Pesanan Murobbiku...





Alhamdulillah, kini kita dapat lagi bersua. Bersua dalam rangka menjalinkan nilai ukhuwah yang sebenar. Bersua untuk menggapai Redha Allah . Bukankah itu nilai yang amat bermakna. Kali ini, ingin ku kongsikan bersama anda semua beberapa pesanan oleh Murobbiku di MATRI sebelum kuberangkat ke Bumi Anbia` Jordan.

Pesan Ustaz Dahlan Bin Mohd Zain

Risalah ini perlu dibawa dimana saja kita berada, walau sebagai apa pun kita , risalah kita tetap untuk Melaksanakan Petunjuk ALLAH dalam setiap ketika.

Kita tidak akan berasa bahagia selagi perkara ini tidak dilaksanakan dan tidak akan berhenti perjuangan sehingga hal ini dilaksanakan. Kita menuntut ilmu adalah sebahagian daripada perjuangan. Semua ini adalah wasilah untuk melaksanakan petunjuk Allah. Selagi itu kita kita tidak boleh berhenti walau sekejap pun . Kalau perkara lain kita boleh lupa sekejap tetapi risalah ini kita boleh lupa.

Dari segi disiplin Ilmu,dari segi pengajaran university itu bersistematik . Ada Intiqa` ( secara langsung ) dan ada buhus. Harus baik dengan pensyarah dan beri hadiah. Pengisian Rohani perlu ada senantiasa. Sifat Ta`wun , tafahum dan takaful perlu di hayati.

Pesan Ustaz Omar Bin Hj Salleh

Apa yang kita bawa adalah warisan nabi, membawa Risalah Islam dan untuk tafakkuh fi deen. Untuk tafakuh fi Deen, kita harus Musafir dalam rangka Jihad. Mudah-mudahan Allah tinggalkan dengan niat suci dan meneruskan jalan dan Allah tempatkan dalam barisan Duat dan mewarisi risalah Rasul.

Kerja Dakwah adalah berat dan besar . Tidak dapat dipikul melainkan mereka yang benar-benar beriman dan bertaqwa. Seluruh hidupnya adalah untuk diwaqafkan kepada Islam. Jadi persediaan benar-benar rapi . Apa yang kita niatkan dan qasadkan adalah untuk Allah.

Kamu adalah duta Islam untuk pergi ke sana. Dan kami doakan agar pergi dan balik untuk meneruskan kerja dakwah dan tarbiyah untuk mengajak masyarakat kembali kepada manhaj Rabbani. Doakan keselamatan dan kemajuan ma`had ini.

Pesan Ustaz Abdul Hadi Bin Osman

Musafir kita merupakan Ibadah dan Jihad. Hatta melancong pun adalah ibadah dan Jihad. Berhijrah untuk menuntut ilmu adalah untuk membangunkan diri , keluarga dan Islam.

Kalau boleh belajar bersungguh dan luar biasa . Maka akan lahir hasil yang luar biasa. Kerja yang bakal menunggu adalah luar biasa. Kuasailah bahasa Arab, Bahasa Inggeris dan computer. Sahabat –sahabat Nabi semua luar biasa. Usamah Bin Zaid berusia 18 tahun memimpin tentera Islam . Kita mengaji dengan luar biasa untuk masa depan diri, keluarga dan Islam. Hasrat kita adalah untuk menjadi Duat.

HARD CORE kita adalah BELAJAR. Sibuk dengan perkara lain tetapi studi jangan tinggal. Di sana terdapat ramai Ulama`-Ulama` besar. Pergi ziarah. Ilmu banyak di bumi anbia` dan syaitan pun besar. Kita mahu setiap pelajaran tertingkat. Jaga kesihatan diri. Masa kita sikit, perlu guna sebaik-baiknya. Matlamat kena jelas dan jalan kena jelas.











3 comments:

Kalam Puncak said...

err,rasanye core bussiness kn?
bkn hard core..
he3
moga selamat di sana..
Rabbuna ma3ak

brohamzh said...

Betul tu.. apa pun Selamat berjuang di Bumi Urdun. Semoga anta menjadi insan yg faqih dlm deen..

umaq_eiman said...

ana copy utk blog ana